Zet je verpakking in voor een 
persoonlijke relatie 

Het is voor alle ondernemers, en marketeers voorop, de pot met goud aan het einde van de regenboog; klantdata. Immers, hoe meer we weten van onze klanten, des te sneller hebben we het idee dat we die klant kennen en in kunnen spelen op zijn gedrag. Maar het is een lange weg van het beheren van je klantgegevens tot een echt persoonlijke relatie met die klant. En je verpakking kan daar een hele grote rol in spelen. Drie suggesties om de klantrelatie te versterken met behulp van je verpakking.

Eerste indruk

Een eerste bestelling is relatief gezien een flinke investering. Voordat een klant kiest, heeft deze een uitgebreide oriëntatie gedaan, reviews gelezen, gewikt en gewogen om uiteindelijk de knoop door te hakken. En ook al staan alle seinen op groen, heeft jouw website het juiste keurmerk en biedt je track en trace aan, het moment van ontvangst is een unieke gelegenheid om een onverwoestbare indruk achter te laten.

Hoe mooi is het dan als jij extra aandacht hebt besteed aan je verpakking door bijvoorbeeld een speciale welkomstverpakking te gebruiken? Het geeft de klant niet alleen een speciaal gevoel, dat hij als klant wordt gewaardeerd en wordt beloond, tegelijk start je daarmee een persoonlijke relatie. Je laat immers zien dat hij geen anoniem klantnummer is, en jij niet zomaar een leverancier. Je hecht duidelijk waarde aan zijn beslissing om iets bij te kopen.

En nu je toch de aandacht hebt, kun je wellicht meteen de klant vragen feedback te geven op zijn bestelling? In ruil voor een korting op de volgende aankoop, ontvang je zo cruciale informatie.

Zero of Light?

Op de burelen van de Coca Cola Company heeft men lange tijd het hoofd gebroken waarom hun succesvolle Coca Cola Light niet aansloeg bij mannen.

 

Feitelijk hadden ze dit zelf in de hand gewerkt door de commercials een sterk vrouwelijk karakter te geven, en alhoewel ze jaren hebben geprobeerd om dit om te buigen was het uiteindelijke antwoord heel eenvoudig; Zero. Door de bank genomen vrijwel hetzelfde receptuur (alleen de smaak is beïnvloed door het gebruik van andere zoetstoffen), maar vooral opvallend mannelijk gepositioneerd door de zwart-rode blikjes een krachtige uitstraling te geven.

En het werkt, het marktaandeel van Zero en Light in het Coca Cola assortiment is net iets meer dan 40%, terwijl dat voor de introductie nog geen 20% was. Ergo, segmentatie van je doelgroepen is lonend, en het meest voor de hand liggend is onderscheid te maken op basis van geslacht.

Als je klant bij ontvangst van zijn bestelling zich aangesproken voelt, is er grote kans dat deze zich gewaardeerd voelt als persoon. En iedereen die zich gewaardeerd voelt zal dat koppelen aan diegene die hem dat gevoel gaf. Jij dus.

Dus overweeg eens om, mits het past in je productstrategie, verschillende verpakkingen te gebruiken voor mannen en vrouwen, of afgestemd op leeftijd.

Is het een kadootje?

Het inpakken van kadootjes is een service die in de traditionele retail vanzelfsprekend is, maar nog geen gemeengoed in het online winkelen. Terwijl het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn, sterker, het werkt zelfs omzetverhogend omdat de meeste online winkels gewoon geld vragen voor het inpakken van producten. Dat hoeft niet per se in inpakpapier, wat een behoorlijk tijdsintensief onderdeel van je proces zal zijn, maar bijvoorbeeld een aantal feestelijke verpakkingen waar de klant uit kan kiezen.

Meest voor de hand liggende producten zouden babykleertjes zijn. Met twee verschillende ontwerpen (jongetje/ meisje) ben je al een heel eind op weg. Maar ook boeken, speelgoed en cosmetica zijn items die vrij eenvoudig in een standaardverpakking verzonden kunnen worden.

En naast dat je met een persoonlijke service de klant tegemoet komt, werk je tegelijkertijd aan je promotie en leer je veel van de voorkeuren van klanten.

Tot slot

Een ding hebben offline winkeliers voor op hun online collega’s. Zij kijken de klant in de ogen, kunnen deze fysiek inschatten en hebben de kans om snel een persoonlijke band op te bouwen. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een relatie op te bouwen met je klant-op-afstand.

 

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is hoe veel je wilt investeren in die relatie en hoeveel je daarvoor terug mag verwachten.

 

Een ding is zeker, mensen zijn gevoelig voor kleine gebaren en zullen je waardering uitspreken in de vorm van loyaliteit.